چگونه در ایام کرونا کودکان را در خانه نگه دارید؟

از آنجا که در ایام کرونا کودکان قادر به بیرون رفتن از خانه و رفتن به مدرسه یا بازی با هم نوعان خود نیستند ممکن است در خانه حوصله آن‌ها سر رفته و از بازی و گذراندن روتین روزمره بسیار خسته و کلافه شوند، این وضعیت می‌تواند روی سلامتی روحی و حتی جسمی آنها آسیب بگذارد و آنها را به کودکانی منزوی و گوشه گیر تبدیل کند. از این رو مهم است که با چند تغییر کوچک در کارهای روزمره از خانه ماندن لذت ببرند. در اینجا چند ایده ساده اما موثر برای نگهداری کودکان در ایام کرونا بیان شده است.

نگهداری کودکان در ایام کرونا

آن‌ها را در فعالیت‌های خانه شریک کنید

کودکان را در فعالیت‌ها و کارهای خانه مانند تمیز کردن، درست کردن غذا و… دخالت دهید تا وقت آن‌ها با کارهای متنوع گرفته شده و از بیکاری خسته نشوند. اجازه ندهید که ترس از مسئولیت‌ها لذت و شادی آن‌ها را خراب کند. برای کشف استعدادهای پنهان بچه‌های خود از این زمان استفاده کنید.

به کودکان کارهای هنری آموزش دهید

برای اینکه کودکان را مشغول کاری کنید مواردی را پیشنهاد دهید که با روحیات آن‌ها هم خوانی داشته باشد. کتاب‌های رنگ آمیزی، انواع گواش، مدادهای رنگی، مداد شمعی، انواع کاغذهای رنگی و … را برای آنها تهیه کنید و وقت خود را برای یاد دادن به آنها اختصاص دهید. زمانی را انتخاب کنید و با کمک یکدیگر با انواع کاغذ رنگی، چسب و … برای آنها کاردستی درست کنید. با این کار می‌توانید وقت بیشتری را برای کودکانتان اختصاص دهید.

نگهداری کودکان در ایام کرونا

با کودکان بازی‌های متنوع انجام دهید

این دوران که همه در خانه هستند و دور هم جمع می‌شوند بهترین زمان برای انجام بازی‌های گروهی مانند منچ، شطرنج و انواع بازی‌های فکری است. به فرزندان خود بیاموزید که چگونه بازی کنند و وقتی در بازی از شما پیشی می‌گیرند آنها را تشویق کنید تا لحظات به یاد ماندنی برای آنها ایجاد شود.

از پخت و پز در کنار فرزندانتان لذت ببرید

اگر فرزند شما به پخت و پز علاقه دارد، اکنون زمان مناسبی است تا اجازه دهید مهارت‌های خود را نشان دهند. با دستورالعمل‌های ساده شروع کنید و در اندازه گیری‌ها به آن‌ها کمک کنید. اگر مجبور به استفاده از وسایل آشپزخانه و اجاق گاز هستند، بر کار آن‌ها نظارت داشته باشید. به یاد داشته باشید بعد از پخت و قبل از پخت به آنها آموزش دهید که دستان خود را کاملا بشویند.

کتاب بخوانید

فرزندان خود را تشویق کنید که در این مدت بیشتر مطالعه کنند. خواندن کتاب باعث آرامش آن‌ها می‌شود و به پیشرفت ذهن و تخیل آنها کمک می‌کند. همچنین می‌توانید شب‌ها یا قبل از خواب اشعار و یا داستان‌های کوتاهی برای آنها بخوانید.

مراقبت از کودکان در ایام کرونا

کارهای خانه را با فرزندانتان انجام دهید

از کودکان خود بخواهید تا لباس‌ها را با شما جمع کنند و در قفسه یا کمد بچینند. کودکان همچنین می‌توانند به شما در چیدن میز شام یا ناهار کمک کنند یا گردگیری و کارهای سبک دیگر را انجام دهند ولی به آنها گوشزد کنید که حتما از ماسک استفاده کنند. اطمینان حاصل کنید که به فرزندان خود کارهای خیلی سخت ندهید، همچنین مدام به آنها تذکر ندهید چون این کار باعث می‌شود که کارها برایشان خسته کننده شود.

یک برنامه معمول را با هم برنامه ریزی کنید

سعی کنید یک روال معمول ایجاد کنید و برنامه‌های آموزشی متناسب با سن کودک ترتیب دهید، این برنامه‌ها می‌توانند بصورت آنلاین، تلویزیونی یا رادیویی دنبال شوند. همچنین زمان بازی و زمان مطالعه را برنامه کنید. از فعالیت‌های روزمره به عنوان فرصت‌های یادگیری برای فرزندان خود استفاده کنید و فراموش نکنید که در صورت امکان این برنامه‌ها را با هم جمع کنید. اگرچه ایجاد یک روال و ساختار برای کودکان و جوانان بسیار مهم است اما به یاد داشته باشید که فرزندان شما به انعطاف پذیری نیاز دارند. فعالیت‌های خود را تغییر دهید. اگر کودک شما بی‌قرار و آشفته به نظر می‌رسد وقتی می‌خواهید یک برنامه یادگیری آنلاین را با او دنبال کنید به یک کار دیگر مشغول شوید. فراموش نکنید که برنامه ریزی و انجام کارهای خانه با هم و با خیال راحت برای پیشرفت عملکردهای حرکتی بسیار مناسب است. سعی کنید تا آنجا که ممکن است با نیازهای آنها سازگار باشید.

گفتگوی آزاد داشته باشید

فرزندان خود را تشویق کنید تا سوالات خود را بپرسند و احساسات‌تان را با شما در میان بگذارند. به یاد داشته باشید که ممکن است فرزند شما نسبت به استرس واکنش‌های متفاوتی داشته باشد بنابراین صبور باشید و احساسات او را درک کنید. در مورد یک موضوع با فرزند خود صحبت کنید تا میزان اطلاعات او را ارزیابی کنید. اطمینان حاصل کنید که در یک محیط امن هستید و به کودک اجازه می‌دهید آزادانه صحبت کند. طراحی، داستان و سایر فعالیت‌ها ممکن است به بحث و گفتگو کمک کند. سعی کنید نگرانی‌های آن‌ها را به حداقل برسانید یا آن‌ها را از بین ببرید. احساسات کودک را تصدیق کرده و به آنها اطمینان دهید که وحشت از این اتفاق‌ها کاملاً طبیعی است. به کودک خود اطمینان دهید که به حرف‌های او کاملاً گوش می‌دهید و کودکان هر وقت دوست دارند می‌توانند با شما و معلمانشان صحبت کنند. در مورد اخبار جعلی به آنها هشدار دهید و آنها را ترغیب کنید – و به خودتان یادآوری کنید – از منابع اطلاعاتی معتبر مانند راهنمایی یونیسف استفاده کنند.

نگهداری کودکان در ایام کرونا

از کودکان بصورت آنلاین محافظت کنید

سیستم عامل‌های دیجیتالی فرصتی برای یادگیری مداوم، شرکت در بازی و برقراری ارتباط با دوستان کودک فراهم می‌کند اما افزایش دسترسی آنلاین برای امنیت، محافظت و حفظ حریم خصوصی کودکان خطراتی به همراه دارد. با کودکان خود در مورد اینترنت صحبت کنید تا آنها بدانند که چگونه کار می‌کند، از چه چیزی باید آگاهی داشته باشند و در سیستم عامل‌هایی که از آنها استفاده می‌کنند مانند تماس‌های ویدئویی رفتار مناسبی داشته باشند. در مورد چگونگی زمان و مکان استفاده از اینترنت قوانینی را تنظیم کنید. برای کاهش خطرات آنلاین به ویژه برای کودکان کوچکتر بر روی دستگاه‌های خود کنترل والدین را تنظیم کنید. ابزارهای آنلاین مناسب ​​را با هم مشخص کنید سازمان‌هایی مانند Common Sense Media برنامه‌ها، بازی‌ها و سایر سرگرمی‌های آنلاینی مناسب سن کودک ارائه می‌کنند. در صورت حمله سایبری یا حادثه محتوای نامناسب بصورت آنلاین با مدرسه و سایر مکانیسم‌های گزارش دهی محلی آشنا شوید. فراموش نکنید که نیازی نیست کودکان و نوجوانان برای دسترسی به یادگیری دیجیتال تصاویر خود یا سایر اطلاعات شخصی را به اشتراک بگذارند.

با مرکز آموزش فرزندان خود در تماس باشید

با معلم یا مدرسه فرزندان خود در ارتباط باشید تا از آنها مطلع شوید، از آنها سوال بپرسید و راهنمایی بیشتری دریافت کنید. برخی گروه‌های آموزشی نیز می‌توانند روش خوبی برای حمایت از یکدیگر در آموزش و نگهداری کودکان در ایام کرونا باشند.

نکته:
بعضی از سطوح در طول روز توسط تمام اعضای خانواده لمس می‌شود از آنجا که فرزندان شما در تمام طول روز در خانه خواهند بود، بعضی از سطوح مانند دستگیره درب‌ها، دستیگره‌های کابینت، شیرآلات، سرویس ها و …. را لمس می‌کنند تمام این سطوح را با یک ماده ضدعفونی کننده و مقداری آب ترکیب کنید و بعد از زدن ماسک و دستکش برای خود و فرزندانتان با کمک آنها تمام این سطوح را ضدعفونی کنید.

با استفاده از این نکات ساده زندگی از حالت یکنواختی و روزمرگی در خواهد آمد و فرزندانتان روش‌های سرگرم کننده‌ای را برای شرکت در کارهای خانه یاد می‌گیرند. شما موظف هستید برای انجام هر یک از آنها کودکان خود را تشویق کنید و گاهی با دادن پاداش آنها را نسبت به این کارها تشویق کنید.

منبع: keep your child safe online at home covid 19

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.