آیا باید پوست تخم‌مرغ را شست؟ یا شستن آن خطرناک است؟

در مورد اینکه آیا باید پوست تخم‌مرغ را قبل از استفاده از آن بشوییم یا خیر، نظرات متفاوتی وجود دارد؛ اما نظریه درست کدام است؟ آیا باید پوست تخم‌مرغ را قبل از استفاده از آن بشوییم؟

تخم مرغ یک ماده غذایی رایج است که در رسپی های زیادی از آن استفاده می‌شود. با این حال اگر از تخم‌مرغ‌ها به‌درستی نگهداری نشود، می‌توانند باکتری‌هایی را به وجود بیاورد و افراد را مسموم کند.

همهٔ ما ممکن است در نگهداری از تخم مرغ دچار اشتباه شویم؛ به طور مثال بر خلاف تصور شستن تخم مرغ‌ها اشتباه است و در این مقاله به چند نکتهٔ مهم در نگهداری تخم مرغ‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: خواص سفیده تخم‌مرغ برای پوست

۹ اشتباه رایج در مورد روش نگهداری از تخم مرغ

تخم مرغ یک منبع پروتئین عالی است که می‌توان آن را به روش‌های مختلفی سرو کرد، از آب پز کردن، پختن و ریختن آن در سالاد و ساندویچ گرفته تا در کنار یک غذای دیگر مانند نودل.

با این حال روش نادرست نگهداری از آن باعث می‌شود که فرد بیمار شود.

خرید تخم مرغ‌های آسیب دیده

در حین خرید تخم مرغ، مطمئن شوید که تخم مرغ‌ها در یخچال نگهداری می‌شوند. زیرا باکتری‌های موجود در تخم‌مرغ می‌تواند در دمای اتاق تکثیر شود، اما در سرما احتمال تکثیر آن کم است. علاوه بر این، تخم مرغ‌هایی با پوسته‌های تمیز و ترک نخورده انتخاب کنید.

به محض ورود به خانه تخم مرغ را در یخچال نمی‌گذارید

وقتی به خانه می‌رسید باید تخم مرغ‌ها را خیلی سریع در یخچال نگهداری کنید. نوسانات دما برای ایمنی مواد غذایی بسیار اهمیت دارد، به خصوص وقتی صحبت از تخم مرغ می‌شود.

یک تخم مرغ سرد که در دمای اتاق قرار می‌گیرد ممکن است عرق کند، حرکت باکتری‌ها به داخل تخم مرغ بیشتر شده و رشد باکتری‌ها افزایش یابد.

یخچال خود را روی دمای نامناسب تنظیم کنید

تخم مرغ‌ها باید در دمای مناسب در یخچال نگهداری شوند. بررسی کنید که یخچال شما روی دمای ۴ درجه سانتی گراد یا کمتر تنظیم شده است و تخم مرغ‌ها را در کارتن خود نگهداری کنید.

تخم‌مرغ‌ها را باید در سردترین بخش یخچال نگهداری کنید و نه در درب یخچال که گرم است.

بسیاری از یخچال ها دارای یک بخش تعبیه شده در درب خود هستند که  برای نگهداری تخم مرغ طراحی شده است؛ اما اصلا مناسب نیست.

هر بار که در یخچال خود را باز و بسته می‌کنید، اجازه می‌دهید هوای سرد خارج شده و هوای گرم وارد شود و دمای آن را افزایش دهد. مواد غذایی در درب یخچال  در خط مقدم خرابی قرار دارند و نسبت به غذاهایی که در قسمت‌های دیگر آن قرار می‌گیرند گرمتر می‌شوند.

شستن تخم مرغ

اگرچه ممکن است منطقی نباشد، اما شستن تخم مرغ اشتباه است. ممکن است آنها را آلوده کند. وقتی تخم مرغ شسته می‌شود، آب می‌تواند از طریق منافذ پوسته به داخل تخم مرغ وارد شود.

هیچ دلیلی برای شستن تخم‌مرغ‌ها وجود ندارد، زیرا تخم‌مرغ دارای یک پوشش محافظ است.

پوسته تخم مرغ حدود ۷۰۰۰ منافذ دارد که به گاز اجازه ورود و خروج از آن را می‌دهد. اما این منافذ می‌توانند رطوبت را از طریق پوست عبور دهند، از جمله هر آبی که تخم مرغ ها را با آن می‌شویید. به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، شستن تخم‌مرغ‌ها می‌تواند باعث نفوذ آب  به داخل تخم‌مرغ شده و احتمال آلوده شدن آن را افزایش دهد.

تخم مرغ‌های پخته را بیرون یخچال بگذارید

دفعه بعد که تعداد زیادی تخم مرغ پخت می‌کنید، همهٔ  آن‌ها را در یخچال بگذارید. وقتی پوسته تخم‌مرغ‌ها پخته می‌شوند، پوشش محافظ از بین می‌رود و منافذ باز می‌شوند و آن‌ها را در برابر باکتری‌ها و آلاینده‌ها حساس‌تر می‌کند.

بنابراین آنها را تا حداکثر دو ساعت پس از پختن در یخچال قرار دهید و در یک هفته از آن‌ها استفاده کنید.

تخم مرغ‌های ترک خورده

از آنجایی که باکتری‌ها می‌توانند از طریق شکاف‌های پوسته وارد تخم مرغ شوند، هرگز تخم مرغ‌های ترک خورده را مصرف نکنید.  حتی اگر ترک کوچک باشد. با این حال، اگر در حین خرید تخم مرغ شکست می‌توانید خیلی سریع از آن‌ها استفاده کنید.

تخم مرغ‌های ترک خورده را در ظرف تمیز بشکنید، درب را محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید و در دو روز از آن‌ها استفاده کنید.

بیرون گذاشتن تخم مرغ برای مدت طولانی

به هیچ عنوان تخم‌مرغ‌ها را بیش از دو ساعت بیرون از یخچال قرار ندهید.

منجمد کردن تخم مرغ کامل یا زرده تخم مرغ

همه ما غذاهای زیادی را فریز می‌کنیم، اما فریز کردن تخم مرغ یا زرده تخم مرغ ممنوع است. یخ زدن تخم‌مرغ‌های خام در پوسته باعث می‌شود که محتوای آب درون آن بیشتر شده و پوسته‌ها بشکنند.

سمت نوک تیز تخم مرغ به سمت بالا باشد

تخم‌مرغ‌ها معمولاً در جعبه به گونه‌ای قرار می‌گیرند که سمت نوک تیزشان به سمت بالا باشد تا در جعبه تکان نخورند و نشکنند. اما وقتی شما تخم‌مرغ را می‌خرید باید آن را جابه جا کنید. تخم ها حاوی یک حفره کوچک هوا در انتهای گردتر خود هستند که بین دو لایه غشایی قرار می‌گیرد. این محفظه هوا تا حد زیادی به این دلیل است که تخم‌مرغ‌ها راحت‌تر از انتهای پایین شان پوست گرفته می‌شوند، زیرا انگشتان شما می‌توانند راحت‌تر زیر پوسته قرار بگیرند.

با این حال، با گذشت زمان، این محفظه هوا بزرگتر خواهد شد؛ زیرا گاز و بخار آب از تخم بیرون می‌آید. این روال می‌تواند منجر به ترکیدن یا پاره شدن پوسته شود که باعث فاسد شدن تخم مرغ خواهد شد و هر باکتری موجود در حفره هوا می‌تواند به درون  تخم نفوذ کند. چرخاندن تخم مرغ‌ها به طوری که سمت نوک تیز آن رو به پایین باشد، به جلوگیری از این اتفاق کمک می‌کند. علاوه بر این، زرده را در مرکز تخم‌مرغ نگه می‌دارد که نه تنها از تخم مرغ محافظت می‌کند، بلکه باعث می‌شود هنگام پخت یکنواخت‌تر و زیباتر طبخ شود.

منبع: realsimple

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.