چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟

اگر متوجه شدید موتور ماشین شما در حال روغن سوزی است باید علت این مسئله را ریشه ای بررسی نمایید. علت این امر می تواند یک مسئله جزئی باشد و به راحتی برطرف شود یا ممکن است یک مشکل جدی تری باشد و موجب روغن سوزی ماشین شود. در بعضی موارد ممکن است این پیگیری ها یک تعمیر اساسی و پر هزینه را به دنبال داشته باشد که شما را مجبور کند به فکر فروش خودرو خود بیفتید و ماشین جدید را جایگزین آن نمایید.

روغن سوزی ماشین به چه معناست؟

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که موتور ماشین همیشه نیاز به روغن دارد و روغن موتور باید در موتور باقی بماند. در برخی موارد گاهی اوقات ممکن است نشت روغن از موتور صورت بگیرد که علت آن می ‌تواند قرارگیری واشرها و سیلندرها در معرض گرمای شدید و یا ساییدگی بیش از حد باشد. نشت روغن باعث میشود روغن به بیرون از موتور پس بزند و حتی این روغن به سایر قسمت های داخلی موتور پخش شود و هنگامی که موتور در معرض دمای بسیار بالای محیط قرار گرفته باشد شما در حال حرکت متوجه بوی سوختگی روغن موتور خواهید شد. در مقایسه با وسایل نقلیه قدیمی تر، خودروهای مدرن به گونه ای ساخته شده‌اند که با روغن موتورهای رقیق تر و روان تر سازگاری بیشتری دارند این روغن موتورها باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش اصطکاک شده اما به دلیل همین رقیق بودن راحت تر از واشرها نشت می کند. به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان صراحتاً به خریداران خودرو می گویند که حتی یک رانندگی نه چندان طولانی و عادی منجر به مصرف زیاد روغن خواهد شد. اگر صاحب یک خودروی مدرن هستید و یا کتابچه راهنمای ماشین تان را مطالعه کرده باشید باید بدانید که یک ماشین به طور معمول باید هر ۴۰۰۰ کیلومتر روغن جدید دریافت کند و روغن قبلی تعویض گردد. اگر مطمئن نیستید که موتور ماشینتان روغن زیادی مصرف می کند و یا روغن سوزی داشته و روغن از آن نشت می کند با مطالعه کتابچه راهنمای ماشین و یا مشورت با یک مکانیک متخصص میزان مصرف روغن موتور را در ماشینتان کنترل و ارزیابی کرده و با چک کردن میله لیتر نمای روغن موتور و یا خط کش بازدید روغن (گِژ) میزان مصرف روغن موتور را ارزیابی کنید.

چه عاملی باعث روغن سوزی در ماشین میشود؟
چند دلیل احتمالی برای روغن سوزی ماشین و استشمام بوی سوختگی در ماشین در هنگام رانندگی وجود دارد:

نشت روغن
همانطور که اشاره شد یکی از دلایل روغن سوزی موتور ماشین، نشت روغن از موتور است. هر زمانی که روغن موتور در معرض دمای بسیار بالای ناشی از عملکرد احتراقی موتور قرار می گیرد روغنی که از موتور نشت کرده است در معرض دمای بالای محیط اطراف قرار گرفته داغ شده و بوی سوختگی در ماشین پخش میشود، اگر در این حالت که ماشینتان روشن است کاپوت را بالا زده و موتور را چک کنید بوی سوختگی را حس خواهید کرد. برخی از رایج ترین نقاط نشت روغن که باعث روغن سوزی در موتور می شوند شامل خطوط و لوله های خنک کننده روغن، سرپوش مخزن پاک کننده روغن، کاسه روغن، واشرهای روغن، فیلترها، واشرها و شیرآلات روغنی خواهد بود. در حالی که رفع نشتی روغن ممکن است یک راه حل مقرون به صرفه باشد اما گاهاً نیز رفع اختلال کارساز نبوده و شما هنگامی که متوجه روغن سوزی موتور در ماشین تان خواهید شد که کارازکار گذشته است و یک مشکل داخلی در یکی از قطعات موتور رخ داده و شما متوجه بوی سوختگی شبیه به سوختن سیگار می شوید.

آسیب به حلقه پیستون یا سوپاپ سرسیلندر
گاهی اتفاق می افتد که موتور ماشین به دلیل آسیب به پیستون و یا سوپاپ سرسیلندر روغن را می سوزاند که این عامل باعث می ‌شود فشار کافی در مخزن سوخت وارد نشود و مخزن روغن کافی دریافت نکند و باعث سوختن روغن در موتور شود.

بسته شدن سوپاپ ها و راهنماها
سوپاپ ها که یکی از قطعات قارچی شکل موتور هستند، روی سرسیلندر قرار می ‌گیرند و ورود و خروج مخلوط هوا، سوخت و دود را کنترل می کنند و وظیفه کنترل و نظارت عملکرد صحیح موتور ماشین را نیز بر عهده دارند. سوپاپ های ورودی وظیفه تایید ورودی هوا و سوخت را به موتور برعهده دارند و سوپاپ های خروجی در موتور وظیفه کنترل خروج دود ناشی از سوختن سوخت در موتور از اگزوزها را بر عهده دارند. اگر موتور ماشین شما قدیمی است یا از نظر کیفی قابلیت کارکرد مناسب را ندارد، ممکن است سوپاپ ها و قطعاتِ مرتبط با آن دچار گرفتگی شده، زنگ زده و ازکارافتاده باشند که این خرابی می ‌تواند منجر به ورود روغن به اتاقکهای احتراق موتور و روغن سوزی آن بشود که از علائم آن خروج بخار مایع از اگزوز ماشین هنگام روشن شدن و گاز دادن است.

رینگ پیستون
رینگ های پیستون برای کاهش سطح تماس جداره سیلندر و جلوگیری از اصطکاک و ممانعت از فرسودگی بیش از حد و همچنین کنترل روغن و روغنکاری در فاصله بین دیواره سیلندر و پیستون در موتور نصب می شوند. تعداد این رینگ ها بسته به دیزلی یا بنزینی بودن موتور خودرو متفاوت بوده و از ۳ تا ۵ رینگ در موتورهای بنزینی و ۵ تا ۷ رینگ در موتورهای دیزلی متفاوت است. زمانی که این رینگ ها آسیب دیده و فرسوده می شوند روغن زیادی وارد موتور شده و منجر به روغن سوزی میشود.

آسیب دیدگی تهویه محفظه میل لنگ سوپاپ PVC
محفظه میل لنگ در موتور کاملاً درزگیری شده تا از خروج گازهای حاصل از احتراق و یا سوخت نیم سوخته (که از عملکرد موتور باقی می ماند) به محیط جلوگیری کند اما این گازها نباید نه در محیط و نه در موتور باقی بماند زیرا منجر به آلودگی هوا و همچنین تشکیل لجن های روغنی در سیستم تهویه مثبت محفظه میل لنگ می شود، بنابراین رسوبات ناشی از سوخت بنزین ممکن است محفظه میل لنگ را مسدود ساخته و یا به مرور زمان وعدم تعویض آن را دچار آسیب دیدگی و فرسودگی کند و یا منجر به نفوذ و نشت روغن به موتور و روغن سوزی به دلیل عدم خروج گازهای مضر از موتور و یا نشت به بیرون و روغن ریزی شود.

علت روغن سوزی ماشین

چگونه میتوان فهمید که ماشین روغن سوزی دارد؟

استشمام بوی سوختگی یکی از عمده ترین نشانه های روغن سوزی موتور است که معمولاً قبل از هر علامت دیگری از جمله دود زیاد و بوی سوختگی ناشی از روغن سوزی در موتور به مشام می رسد.

اگرچه از جمله ابتدایی ‌ترین علائم روغن سوزی موتور، استشمام بوی سوختگی است اما به طور معمول یکی دیگر از علائم عمده این مشکل خروج دود کبود از اگزوز است. این دود معمولاً زمانی ظاهر می شود که موتور در حال کار و در حال حرکت است. دود کبود هنگام گاز دادن ماشین و شتاب خودرو ناشی از آسیب رسیدن به رینگ های پیستون است و دود هنگام کار معمولی و روشن بودن ماشین در حال حرکت و سرعت احتمالاً ناشی از خرابی راهنماهای سوپاپ درون سرسیلندرهای موتور است.

جلوگیری از روغن سوزی در ماشین
۱- نگذارید محفظه روغن موتور از روغن خالی شود (خشک کار کند)
در بهترین حالت اگر روغن موتور را هنگام روغن سوزی ماشین به حال خود رها کرده تا روغن در موتور بسوزد و تمام شود منجر به ایجاد اصطکاک بیشتر در موتور و آسیب به اجزای داخلی آن خواهد شد که ناشی از تحمل گرمای بیش از حد حاصل از سوختن روغن است.

۲- روغن زیاد می تواند مشکل آفرین باشد
درست مانند کمبود روغن در مخزن روغن موتور که منجر به ایجاد مشکل می ‌شود، پر کردن مخزن از روغن نیز مشکل آفرین است. داشتن روغن بیش از حد می ‌تواند مبدل کاتالیزوری را در مخزن از بین ببرد که جایگزینی آن بسیار هزینه بردار است.

۳- موتور آسیب می بیند و باید تعویض شود
اگر مشکل روغن سوزی در موتور برطرف نشود ممکن است وسیله نقلیه شما با مشکلات جدی تری روبرو گردد که نیازمند تعمیرات گسترده تر و البته پر هزینه تری است. در بدترین حالت اگر موتور ماشین شما دچار نقص فنی اساسی شود نیاز به تعویض موتور خواهد بود.

۴- بهره وری و قدرت خودرو کاهش می یابد
اگر در رفع روغن سوزی موتور خودرو عجله صورت نگیرد و برای مدت‌ طولانی مشکل پابرجا باشد و شما قصد تعمیر خودرویتان را نداشته باشید، خودرویتان با کاهش در میزان بهره وری روبه‌رو شده و دیگر آن قدرت و شتاب قبل را نخواهد داشت.

۵- نمیتوانید معاینه فنی خودرو را دریافت کنید
اگر موتور خودرو دچار روغن سوزی شود و شما این مشکل را برطرف کنید به طور قطع از مرحله تست و ارزیابی فنی خودرو که مرحله ارزیابی عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای است به سلامت گذر کرده و حائز دریافت معاینه فنی نخواهید شد و احتمالاً از ورود خودرویتان به جاده و استفاده از آن تا هنگامی که مشکل را برطرف سازید ممانعت صورت میگیرد.

جلوگیری از روغن سوزی در ماشین

پیگیری های لازم جهت رفع روغن سوزی

۱- بررسی میزان روغن سوزی
در هنگام روغن سوزی خودرو باید مرتبا سطح روغن موتور را در فواصل منظم و با استفاده از ارزیابی گژ روغن را کنترل نمود و اگر متوجه کمبود شدید روغن شدید باید حتما به مکانیک مراجعه کنید.

۲- مراجعه به مکانیکی
اگر ماشین شما روغن سوزی دارد در اولین اقدام باید به مکانیک مراجعه کنید. اگر روغن سوزی بدون علامت کهنه همراه با روغن ریزی باشد خطرناک تر و تعمیر آن نیز سخت تر است زیرا روغن سوزی بی علامت در درون موتور آسیب های اساسی تری وارد می کند. رفع نشتی روغن در خودرو نیاز به اصلاح منبع مشکل دارد چه این نشتی به بیرون باشد و چه به موتور داخلی که منجر به آسیب موتور شود باید به صورت تخصصی ارزیابی شده و مشکل رفع گردد.

نشت به بیرون از موتور (روغن ریزی)
اگر مشکل در فیلتر روغن یا درپوش پر کننده روغن یا مخزن باشد در این صورت شانس تعمیر آن بسیار زیاد است زیرا این تعمیر سریع تر و مقرون به صرفه تر است و با یک تعویض قطعه برطرف می ‌شود. در این حالت دیگر شما احتمالاً نیاز به تعویض درپوش سوپاپ و یا واشر دارید، این مورد کمی پیچیده تر از موارد قبلی است و نیاز به رفع نقص توسط یک مکانیک کار حرفه ای دارد. اگر روغن اتومبیل نشتی ندهد اما روغن سوزی در موتور رخ داد احتمالاً شما با تعمیرات سنگین تر و جدی تر و تا مرحله پیاده کردن موتور مواجه خواهید شد.

مطالب مرتبط:
اشتباهات رایج در نگهداری از خودرو

بهترین مارک باطری ماشین

منبع: car burning oil

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.