علت خراب شدن گیاه کاکتوس

کاکتوس‌ها گیاهانی سخت ولی مهربان هستند، عملکرد آن‌ها بسیار جالب می‌باشد آن‌ها آب را در ساقه خود ذخیره می‌کنند و همین کار آن‌ها باعث می‌شود که خشکی را به راحتی تحمل کنند. اما همین منبع آب که بسیار ارزشمند است، گاهی اوقات در اثر زخمی شدن ساقه یا ریشه این گیاه موجب آسیب پذیری آن‌ها در برابر پاتوژن‌های گیاهی می‌شود که بافت‌های مرطوب و غنی از مواد مغذی را در معرض قارچ و باکتری‌های مضر قرار می‌دهند. هوشیاری و مراقبت بهترین روش برای جلوگیری از خراب شدن گیاه کاکتوس است. ریشه‌های آسیب دیده و ساقه‌های شکسته این گیاه معمولا با مراقبت‌های مناسب و صحیح قابل بهبود می‌باشد.

خراب شدن گیاه کاکتوس

چرا کاکتوس من نرم شده است؟

کاکتوس‌ها دوام بسیار بالایی دارند و گیاهان شادابی هستند اما بیشتر از نیاز داشتن به خورشید به خاک خوب زهکشی شده و همچنین رطوبت نیاز دارند. یکی از نشانه های بروز مشکل در این گیاه نرمی آن است:

ممکن است برای افرادی که از کاکتوس نگهداری می‌کنند این سوال پیش بیاید که چرا کاکتوس من نرم شده است؟

علت‌های احتمالی آن عبارتند از بیماری، زراعت نادرست و شرایط محیطی نادرست. به طور کلی کاکتوس‌ها به رطوبت بسیار کمی نیاز دارند. آن‌ها در دمای بالاتر از ۷۰ تا ۷۵ در جه فارنهایت در مکان‌های آفتابی رشد می‌کنند و به مواد مغذی کمکی بسیار زیادی احتیاج دارند. گیاهانی که به صورت گلدانی پرورش داده می‌شوند باید سوراخ‌های زهکشی شده خوبی داشته باشند و خاک درستی در دسترس این گیاه قرار داده شود. گیاهانی که درون زمین هستند هم نیازهای مشابهی دارند.

علت خراب شدن گیاه کاکتوس

کاکتوس‌ها نیز مانند هر گیاه دیگری می‌توانند بیمار شوند و یا دچار آسیب شوند. یک مشکل شایع در آن‌ها ایجاد لکه‌های نرم در گوشت گیاه است، این گیاهان ممکن است در اطراف نقطه آسیب، تغییر رنگ داده و یا حالت چوب پنبه‌ای داشته باشند و مرکز آن مرطوب باشد. دلایل بروز چنین لکه‌هایی بیماری یا صدمه مکانیکی به لایه‌های گیاه می‌باشد و شما باید برای جلوگیری از انتشار در سرتا سر گیاه و از بین رفتن کامل آن (که ممکن است دائمی باشد و قابل برگشت هم نباشد) به مشکلات پوستی آن توجه کنید و در صورت بروز به خوبی آن را رسیدگی کنید.

آسیب دیدگی گیاه را ارزیابی کنید

همانطور که از کاکتوس‌های خود مراقبت می‌کنید باید آنها را به صورت مکرر از نظر شکستگی و یا هر آسیبی نیز بررسی کنید. اگر علائمی مثل پوسیدگی و یا لکه‌های قارچ که قهوه‌ای رنگ هستند و یا حتی اگر با بافت قهوه‌ای و نرمی در قسمت پایه گیاه مواجه شدید باید آسیب دیدگی را قبل از پخش شدن و ورود عوامل بیماری‌زا به قلب کاکتوس ریشه‌کن کنید. اما اگر مشکل در سرتاسر گیاه به وجود آمده بود قابل برگشت نمی‌باشد و نمی‌توانید کاکتوس خود را نجات دهید.

ساقه‌های گیاه شکسته است

شاخه‌های کاکتوس می‌توانند در اثر باد شدید، تجهیزات باغی، گیاه خوارانی مانند موش‌های چوب و … شکسته شوند، برای رسیدن به بهترین نتیجه ریشه شاخه‌های شکسته را زمانی قطع کنید که شاخه‌ها تازه شکسته شده‌اند. سعی کنید لبه‌های تقریبا شکسته را از روی گیاه مادر و شاخه شکسته را با یک وسیله تمیز جدا کنید. در صورت تمایل، زخم‌های تازه را با سولفور باغی و یا هر پاک کننده خانگی دیگری ضد عفونی کنید. قسمت بریده شده را در سایه قرار دهید تا انتهای برش بهبود یابد و چوب پنبه‌ای شود، این کار ممکن است تا چندین هفته برای برگشتن به حالت اولیه زمان ببرد.

درمان شل شدن کاکتوس

پایین گیاه مرده است

آب بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه و خراب شدن گیاه کاکتوس خواهد شد، هنگامی که کاکتوس به طور فعال در حال رشد است اجازه دهید ۲ تا ۳ اینچ بالای خاک قبل از آبیاری خشک شود. درصورت خوابیده بودن کاکتوس‌ها، فقط هر چند هفته یک بار به آب نیاز دارند. زیرا خاک غوطه ور شده، به پاتوژن‌های قارچی اجازه می‌دهد تا به ریشه حمله کنند. ساقه را از پایه قسمت بیمار جدا کنید به طوری که چند اینچ بالاتر از بافت قهوه‌ای و بیمار باشد. کاکتوس را برای نواحی قهوه‌ای موجود در بافت عروقی نزدیک به ساقه بررسی کرده و برش‌های کوتاه را تا زمانی ادامه دهید که فقط یک بافت تمیز وجود داشته باشد. بعد از هر برش ابزار برش را تمیز کرده و کاکتوس را به همین روش مجددا برای ساقه‌های شکسته از بین ببرید‌

ریشه‌های گیاه آسیب دیده است

حفاری در نزدیکی این گیاهان یا اختلال در نمونه‌های گلدان می‌تواند ریشه را خراب کند. جابجایی گیاه با حفر آن و ریشه زدن برهنه به ریشه‌های آن آسیب می‌رساند. ریشه‌های کاکتوس را با برش‌های تمیز، کوتاه کنید و اجازه دهید حدود دو هفته برای بهبودی آن‌ها زمان بگذرد. همچنین می‌توانید گوگرد یا پاک کننده را روی زخم‌های تازه بمالید تا ریشه بهبود پیدا کند. گیاه را آبیاری کنید تا آب از سوراخ‌های زهکشی بیرون بزند تا زمانی که به طور یکنواخت مرطوب شود.

کاکتوس را زنده کنید

کاکتوس‌ها گیاهانی هستند که خیلی کم به مراقبت و نگهداری نیاز دارند اما کاملا هم خود کفا نیستند. در واقع گیاهی که پژمرده یا قهوه‌ای می‌شود التماستان می‌کند که به او توجه کنید.

درمان پوسیدگی ریشه کاکتوس

به اندازه آب دهید

کاکتوس‌ها ساقه‌های خیس را دوست دارند اما آبیاری فراوان به آن‌ها نیز باعث پوسیدگی گیاه خواهد شد.‌ سعی کنید کاکتوس‌های خود را به آرامی از خاک در آورده و ریشه‌های آن را به خوبی بررسی کنید. اگر دیدید که ریشه‌ها قهوه‌ای شده‌اند و دچار قارچ هستند بدانید که ریشه این گیاه بیمار است. برای جان بخشیدن دوباره به آن یک گلدان بزرگتر با سوراخ‌های زهکشی متعدد برای آن تهیه کنید. مخلوط خاک گلدان را به خوبی تخلیه کنید و از مخلوطی استفاده کنید که مخصوص مواد مکنده باشد و اگر چنین مخلوطی را نتوانستید تهیه کنید میتوانید به جای آن از ماسه استفاده کنید.‌ پس، از آبیاری بیش از حد به این گیاه خود داری کنید هرموقع که احساس کردید گیاهتان استخوانش خشک شده است آن را مرطوب کنید. اکثر گیاهانی که در داخل خانه نگهداری می‌شوند هفته ای یک بار بیش‌تر به آبیاری نیاز ندارند. دقت داشته باشید که خاک را فقط در حد مرطوب شدن آبیاری کنید نه اینکه غرق در آب باشد. زیرا وجود بیش از حد آب باعث پوسیدگی خواهد شد.

از نور بیش از حد خورشید جلوگیری کنید

کاکتوس‌ها در بیابان زندگی می‌کنند، بنابراین ممکن است شما وسوسه شوید که آنها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. اما اشتباه نکنید، نور بیش از حد خورشید ممکن است کاکتوس شما را به کل بسوزاند و باعث خراب شدن گیاه کاکتوس شود. به خصوص اگر نور خورشید از طریق یک پنجره به آن برسد. کاکتوس خود را به محلی منتقل کنید که نور خورشید را درخشان اما غیر مستقیم دریافت می‌کند. گیاه خود را نیز از دریچه‌های گرمایش کاملا دور نگه دارید زیرا جریان‌های هوای گرم می‌تواند کاکتوس‌ها را بیش از حد خشک کند.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

کاکتوس‌ها نیز مانند گیاهان دیگر برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند. تغذیه مناسب گیاه شما را قوی‌تر کرده و باعث می‌شود در برابر بیماری‌ها و سایر مشکلات مقاومت بیشتری داشته باشد. گیاهانی که در گلدان نگهداری می‌شوند به کود بیشتری نسبت به گیاهان در فضای باز نیاز دارند زیرا خاک آن‌ها در آن رشد می‌کند و یک سیستم بسته است که هرگز تجدید نمی‌شود. سعی کنید یک کود متعادل را برای کاکتوس خود انتخاب کنید اما دقت داشته باشید که در فصل پاییز باید مقدار آبیاری و کود دهی خود را کاهش دهید. گیاه در این زمان به مواد غذایی کمتری احتیاج دارد زیرا به طور فعال رشد نمی‌کند و گل نمی‌دهد.

منابع:
can cactus thats broken root

cactus going soft

how to revive an indoor cactus

اگر به نگهداری گل و گیاه علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را بخوانید:
فواید نگهداری کاکتوس

نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان

گل‌های آپارتمانی سایه دوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.