چرا کامپیوتر یا لپ تاپ مان از ما متنفر است؟

آیا شما هر روز از لپ تاپ و کامپیوتر استفاده می کنید؟ پاسخ شما ممکن است بله باشد و در همین زمان از لپ تاپ خود برای خواندن این پست استفاده کرده باشید. بیاید صادق باشیم دلیل اینکه لپ تاپ یا کامپیوتر ما دچار نقص هایی شده و خراب می شوند، چیست؟؟؟ به غیر از دلایل آشکار و واضح و غیر قابل اجتناب مانند پیری، خرابی سخت افزاری، و بسیاری از موارد دیگر، خرابی این سیستم ها به دلیل عدم مراقبت می تواند بسیار نگران کننده باشد. این می تواند امید به زندگی دستگاه شما را کاهش دهد و آن را کُند تر کند.

چرا کامپیوترتان از شما متنفر بوده و سرعت خود را کم کرده است؟
موارد زیر نشان می دهد شما به سلامت لپ تاپ و کامپیوترتان اهمیت نمی دهید و آن را رها کرده اید.

عدم به روز رسانی های برنامه های کامپیوتر
هیچ گونه بروز رسانی نرم افزاری در سیستم خود انجام نمی دهید. یکی از علت های کاهش سرعت کامپیوترها؛ عدم بروز رسانی نرم افزار ها است. بروز رسانی نرم افزارها بسیار اهمیت دارد، که با انجام آن می توانید عملکرد کلی سیستم تان را بهبود ببخشید. و عدم بروز رسانی، سیستم شما را از ویژگی های جدید محروم می کند. یکی از این نرم افزار ها که بروز رسانی آن بسیار اهمیت دارد، نرم افزار های آنتی ویروس است که در صورت عدم به روز رسانی می تواند مشکلات امنیتی زیادی برای سیستم شما به وجود آورد. همین مسئله برای سایر نرم افزار های موجود در کامپیوتر شما صادق است و در صورت بروز مشکل در یکی از آنها عملکرد کل سیستم دچار اختلال می شود.

اهمیت ندادن به تمیزی کامپیوتر از شر گرد و غبار ها
همه ما به این جنبه از کامپیوترمان اهمیت نمی دهیم و منافذ آن را تمیز نمی کنیم. هوا اطراف پر ازگرد و غبار است و به مرور بر روی بدنه و اجزای داخلی کامپیوتر قرار می گیرد و باعث کند شدن عملکرد آن خواهد شد. اگر دوست ندارید زودتر از موعد کامپیوتر خود را از دست بدهید، از گرد و غبار غافل نشوید، این ذرات در اطراف فن خنک کننده کامپیوتر بیشتر جذب می شوند. بنابراین به مرور سرعت فن را کم کرده و باعث داغ شدن سیستم تان خواهد شد و ممکن است به سخت افزار آن آسیب بزند، بنابراین هر چند وقت یک بار کامپیوتر و فن آن را تمیز کنید.

نصب کردن هر برنامه ای
نصب کردن اپلیکیشن ها و برنامه های متعدد بدون مطلع بودن از منبع و فواید آن باعث پر شدن فضای کامپیوتر خواهد شد و ممکن است تبلیغات و Adware های گوناگون را به سیستم شما منتقل کند. Adware در واقع برنامه ای است که بر روی کامپیوتر افراد نصب می شود و عادت های جستجوی اینترنتی شما در اینترنت را پیگیری می کند و pup up های حاوی تبلیغات که مربوط به سایت ها و تاپیک هایی است که شما از آن بازدید کرده اید را برای شما ارسال می کند.
بنابراین بهتر است قبل از کلیک کردن بر روی هر پیوند و لینک و دانلود کردن هر نرم افزاری از قانونی و سالم بودن آن مطمئن شوید. زیرا در غیر این صورت ممکن است سیستم شما توسط برخی از بد افزار ها تهدید شود.

پر کردن بیش از اندازه هارد درایو
پر کردن هارد درایو برای من و شما بسیار آسان است، اما انجام این کار ممکن است سیستم رایانه ای شما را تحت فشار قرار دهد. به ویژه اگر این اطلاعات مفید نباشد. مثلا عکس ها کودکی و یا فیلم هایی که در زمان های دور از خود ثبت کرده اید و یک بک آپ از آن تهیه کرده اید، بهتر است این فایل ها را پاک کنید و فضای بیشتری به کامپیوترتان بدهید تا سرعت آن بیشتر شود.
مثلا سیستم شما در هنگام ریستارت و هایبرنت برای ذخیره سازی فایل های مربوطه به فضای بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این در صورتی که این فایل ها را بیش از اندازه در هارد دیسک های خود نگه دارید در هنگام اسکن به وسیله نرم افزارهای آنتی ویروس وقت زیادی از شما گرفته شده و به سیستم تان فشار وارد می شود.
پر کردن هارد دیسک تا حجم زیاد می تواند معایب زیادی به همراه داشته باشد. کامپیوتر شما نیاز به فضای خالی دارد تا کارآیی بیشتری از خود بروز دهد. شما باید به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد از هارد درایو خود را آزاد بگذارید.

بارگذاری کردن برنامه های بیش از حد در هنگام روشن شدن سیستم
یکی دیگر از مواردی که سرعت لپ تاپ شما را کم کرده و آن را نسبت به شما خشمگین می کند حجم بسیار زیاد برنامه های است که نصب کرده اید و در هنگام باز شدن صفحه و بالا آمدن ویندوز، بارگذاری می شوند.
در ویندوز ۱۰ میتوانید به وسیله روش زیر این برنامه ها را غیرفعال نمایید تا در صورت روشن شدن لپ تاپ و کامپیوتر ، بارگذاری نشوند.
در ابتدا وارد Task Manager می شوید و گزینه Startup را انتخاب می کنید. بر روی برنامه های مورد نظرتان راست کلیک کرده و آنها را غیر فعال می کنید. این کار را می توانید به صورت مشابه در سیستم های لینوکس و مک انجام دهید.

خاموش نکردن کامپیوتر
بسیاری از کاربران بعد از هر بار استفاده از سیستم خود آن را خاموش نکرده و یا ری استارت نمی کنند. شما باید بدانید در چه زمان هایی باید این کار را انجام دهید. انجام مکرر آن می تواند به سیستم شما آسیب وارد کند. ری استارت یا همان راه اندازی مجدد سیستم رم رایانه شما را پاک می کند و خاموش کردن آن به تمام عملیات ها پایان می دهد. بنابراین اگر چند ساعت لپ تاپ خود را رها می کنید بهتر است آن را خاموش کنید تا سیستم تان استراحت کند.

حل نکردن مشکلات کامپیوتر
یک ویروس ممکن است مدت ها در سیستم شما باقی بماند و یا سیستم تان دچار مشکلاتی مانند کاهش صدا، کاهش نور، صدای فن بالا و … شود و شما به این مسائل کم توجه باشید. بنابراین در صورت نادیده گرفتن این مشکل بعد از مدتی باید به فکر یک سیستم جدید باشید.
مشکلات نرم افزاری را می توان به راحتی رفع کرد، مثلا با نصب نرم افزار، ویروس ها را از بین ببرید و یا با تعویض ویندوز این مشکلات را به پایان برسانید. اما مشکلات سخت افزاری جدی تر هستند و باید به سرعت حل شوند. یک تراشه معیوب می تواند به مرور به کل سیستم آسیب وارد کند.

متصل شدن به شبکه های وایفای ناشناخته
هر چیزی که رایگان و آزاد تلقی شود، مفید نیست و ممکن است آسیب هایی به شما وارد کند. وایفای ها نیز ازاین قاعده مستثنی نیستند، بنابراین بهتر است به شبکه های اینترنتی ناشناخته متصل نشوید. شبکه های وایفای رایگان موجود در کافه ها، فرودگاه ها، بانک ها و پارک ها ممکن است خطرات جدی برای سیستم شما به وجود آورد.
شبکه فای رایگان می تواند طعمه ای باشد که برخی از مهاجمین تلاش می کنند تا با استفاده از برنامه های مختلف هک کردن، به رایانه های شخصی دسترسی پیدا کنند تا اطلاعات را سرقت کنند و موارد خرابکارانه ای مانند ransomware را نصب کنند.
ransomware یا همان باج افزارها نوعی از بدافزارهای مخرب هستند که به سیستم های رایانه ای ( کامپیوتر – لپ تاپ – تلفن همراه و …) قربانی حمله کرده و دسترسی کاربر به اطلاعاتش را از بین میبرند و در ازای باز کردن دسترسی، درخواست پرداخت مبلغ به حساب طراح باج افزار می کنند.
همچنین بهتر است رادیو و بلوتوث خود را خاموش نگه دارید. زیرا مهاجمین از این راه نیز می توانند به اطلاعات و سیستم شما دسترسی داشته باشند.

عدم امنیت سیستم ورودی کامپیوترتان
برای سیستم خود از رمز های پیچیده تری استفاده کنید. شاید شما نیز مانند بسیاری از کاربران از رمز ۱۲۳۴۵۶ استفاه می کنید برخی از رمز ها دارای امنیت بسیار پایین هستند و امنیت سیستم شما را کاهش می دهند.

استفاده از نسخه های سیستم عامل قدیمی
بهتر است با گذشت زمان و معرفی نسخه های جدید، سیستم کامپیوترتان را ارتقا دهید البته استفاده از نسخه های بالایی که با سیستم سخت افزاری شما منطبق نیستد ممکن است سرعت آن را پایین بیاورند. بنابراین تا جای امکان بهتر است از نسخه های به روز و متناسب با لپ تاپ و کامپیوتر خود استفاده کنید. زیرا این نسخه ها کارا تر هستند، از نظر امنیتی سطح بالایی تری دارند و عملکرد سیستم شما را ارتقا می بخشند.

این دلایل ممکن است سرعت سیستم کامپیوتر را کاهش دهد و دوست دیجیتال شما ممکن است از این رفتار شما عصبانی شود. بنابراین بهتر است بیشتر مراقب این یار همیشگی خود باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.